Cum este monitorizată evoluția spondilartritei de către reumatolog ?

Monitorizarea evoluției spondilartritei este esențială pentru a evalua progresia bolii, eficacitatea tratamentului și ajustarea planului de tratament. Medicul reumatolog va folosi o combinație de evaluări clinice, teste de laborator și imagistice pentru monitorizare.

1. Evaluări clinice:

Evaluări periodice prin consultații regulate la 3 luni de zile pentru a discuta simptomele, modificările în starea de sănătate și orice problemă nouă care a intervenit. Se vor monitoriza simptomele ( durerea, înțepeneala de dimineață de la trezire ca durată și severitate, oboseala și eventualele dureri și umflături articulare. Veți fi rugat să completați chestionarul BASDAI ( Indexul de activitate al bolii pentru spondilita anchilozantă dezvoltat de grupul de la Bath). Tot în cadrul consultațiilor regulate se va examina mobilitatea articulațiilor, flexibilitatea coloanei și sensibilitatea în punctele specifice. Evaluarea capacității funcționale în viața de zi cu zi se va face printr-un chestionar numit BASFI ( Indexul funcțional pentru spondilită anchilozantă dezvoltat de grupul de la Bath), impactul bolii asupra calității vieții dumneavostră va fi evaluat prin chestionarul ASQoL. Este de dorit să se evalueze și impactul psihologic al bolii prin chestionare adecvate pentru a identifica depresia și anxietatea care adesea complică evoluția bolii.

2. Testele de laborator pe care este nevoie să le faceți la fiecare evaluare sunt: VSH ( viteza de sedimentare a hematiilor) și proteina C reactivă – teste care măsoară nivelul de inflamație din organism și pe baza cărora medicul calculează scorul ASDAS-CRP prin care apreciază gradul de activitate al bolii și în funcție de acesta ajustează tratamentul. Este recomandabil ca acestea să fie suplimentate cu o hemoleucogramă, TGO, TGP, fosfatază alcalină, uree, acid uric, creatinină, glicemie, colesterol, trigliceride și sumar de urină pentru a putea verifica periodic eventualele reacții adverse ale medicamentelor sau complicații.

3. Investigații imagistice. Acestea sunt utilizate in special la momentul diagnosticului și sunt reprezentate de radiografii ale coloanei vertebrale și articulațiilor sacroiliace ( stabilesc dacă spondilartrita este în stadiu radiografic) și/sau imagistica prin rezonanță magnetică nucleară a articulațiilor sacroiliace. Ele se repetă în general la interval de 1-2 ani sau dacă apar probleme noi. Dacă în evoluție apare o durere de călcâi sau o durere și umflătură articulară veți primi recomandarea de a face o ecografie musculoscheletală a articulației suferinde.

4. Ajustarea tratamentului.

a. Reevaluarea planului de tratament se face pe baza rezultatelor evaluărilor clinice, testelor de laborator și a investigațiilor imagistice și în funcție de acestea se pot modifica dozele de medicament, se poate schimba medicamentul cu unul din aceeași clasă sau o clasă diferită.

b. Colaborarea cu alți specialiști. În funcție de nevoile dumneavostră, medicul reumatolog colaborează cu alți specialiști precum: gastroenterologi ( pentru boala inflamatorie intestinală și în situația în care la inițierea terapiei biologice unul din markerii virali hepatici sunt modificați), pneumologi ( la inițierea terapiei biologice dacă testul Quantiferon indică o infecție tuberculoasă latentă), cu oftalmologi (uveită), dermatologi ( psoriazis) și cu ori care altă specialitate dacă pe parcursul evoluției apar complicații care țin deboală sau de tratament.

5. Automonitorizarea

Jurnalul simptomelor. Păstrarea unui jurnal zilnic în care pacientul își notează simptomele, gradul durerii, al înțepenelii, oboselii și alte lucruri relevante ar putea să fie de mare ajutor în timpul consulturilor medicale.

Prin monitorizarea regulată a evoluției bolii, medicul poate asigura un control eficient al bolii, adaptând tratamentul în funcție de nevoile individuale și previne complicațiile pe termen lung. Tot ce aveți de făcut este să vă prezențați periodic la medicul reumatolog.