Se incarca...

Reumatologie Terapia biologică în afecțiunile reumatice autoimune : Inhibitorii TNF alfa

Terapia biologică în afecțiunile reumatice autoimune

: Inhibitorii TNF alfa

Ce sunt inhibitorii TNF alfa ?

Inhibitorii TNF alfa sunt utilizați în tratamentul afecțiunilor inflamatorii cronice precum: artrita reumatoidă, artrita cronică juvenilă, spondilartrite, artrita psoriazică, psoriazis, boală inflamatorie intestinala (colita ulceroasă și boala Crohn). Ei reduc inflamația și opresc progresia bolii prin țintirea unei substanțe implicate în inflamație numită factor de necroză tumorală (Tumor Necrosis Factor – TNF).Excesul de TNF în sânge prezent la cei cu afecțiuni reumatice inflamatorii cronice este responsabil de amplificarea inflamației și persistența simtomelor. Inhibitorii TNF pot controla inflamația din articulații, tractul gastrointestinal, piele și ochi. În România sunt aprobați pentru tratamentul bolilor reumatice autoimune 5 inhibitori TNF (infliximab, adalimumab, etanercept, golimumab, certolizumab). Pentru o parte dintre ei există pe langă varianta originala, mai multe biosimilare. Pentru reducerea efectelor adverse și a costurilor, mulți pacienți cu boală ușoară și moderată sunt tratați inițial cu metotrexat înaintea asocierii inhibitorilor TNF. Inhibitorii TNF se pot asocia și cu alte medicații precum: hidroxiclorochina, leflunomide, sulfasalazina. În spondilartrite, inhibitorii TNF nu se asociaza cu alte terapii modificatoare ale activității bolii de tipul sulfasalazinei sau metotrexatul

.

Inhibitor TNF alfa Indicație
Infliximab artrita reumatoidă, boala Crohn și colita ulceroasă, spondilita anchilozantă, artrita psoriazică, psoriazis
Adalimumab artrita reumatoidă, artrita cronică juvenilă, spondilartrite axiale, spondilita anchilozantă, artrita psoriazică, psoriazis, boala Crohn, colita ulceroasă.
Etanercept artrita reumatoidă, artrita juvenilă, artrita psoriazică, spondilita anchilozantă, psoriazis cutanat
Golimumab artrita reumatoidă, artrita psoriazică, spondilita anchilozantă,
Certolizumab artrita reumatoidă

Cum se administrează?

Inhibitorii TNF se administreză subcutanat (adalimumab, etanercept, golimumab, certolizumab) sau în perfuzie (infliximab). Administrarea perfuziei cu infliximab se efectuează sub supraveghere medicală, în cadrul unei spitalizări de zi și durează aproximativ 4 ore. Dacă decizia teraputică a fost în favoarea administrării subcutanate a inhibitorilor TNF (adalimumab, etanercept, golimumab, certolizumab), înainte de inițierea tratamentului, asistenta vă va învăța cum să vă administrați singur injecția acasă. Medicamentul se va injecta în pielea coapsei sau a abdomenului. Locul injecției se va schimba de la o injectare la alta în așa fel încât să nu fie folosit același loc de mai multe ori. Instalarea efectului medicației diferă de la un pacient la altul. Mulți pacienți raportează ameliorări semnificative ale simptomatologiei după primele 2-3 doze, dar în general sunt observabile după 3 luni.

Inhibitor TNF alfa Doza Cale de administrare Interval intre administrari
Infliximab 3 mg/kgc per perfuzie

sau 5 mg/kgc per perfuzie

in functie de tipul de afecțiune

Perfuzie iv 0,2,6 si apoi la 8 săptămâni
Adalimumab 40 mg Subcutanat 2 săptămâni
Etanercept 50 mg Subcutanat 1 săptămână
Golimumab 50 mg Subcutanat 4 săptămâni
Certolizumab 400 mg Subcutanat 0,2, 4 săptămâni și apoi la 4 săptămâni

Care sunt reacțiile adverse?

Cea mai frecventă reacție adversă legată de administrarea subcutanată este reacția cutanată la locul injectării. Această reacție poate persista pentru aproximativ o săptămână. Pentru infliximab, administrat intravenous, poate apărea o reacție alergică mai severă cu umflarea buzelor, dificultate la respirație și scăderea tensiunii arteriale. Administrarea infliximabului se face sub supraveghere medicală și înainte de de administrarea medicației pacientul primește un antihistaminic, hemisuccinat de hidrocortizon și paracetamol pentru a preveni o astfel de reacție. Pacientul este monitorizat din 30 în 30 de minute pe parcursul perfuziei.

O altă reacție adversă semnificativă a inhibitorilor TNF alfa este reprezentată de riscul crescut de infecții de toate tipurile, dar în mod semnificativ tuberculoza și infecțiile fungice. Înainte de inițierea acestui tip de terapie, medicii recomandă efectuarea unei radiografii pulmonare și a testului Quantiferon (efectuat din sânge) pentru identificarea infecției tuberculoase latente. În situația în care înainte de inițierea terapiei se identifică o infecție tuberculoasă latentă (test Quantiferon pozitiv) pacientul este îndrumat către pneumolog care va prescrie chimioprofilaxia cu hidrazidă, iar după o lună se va putea iniția terapia cu inhibitor TNF alfa. Testul Quantiferon se repetă anual pe parcursul tratamentului cu inhibitori TNF alfa pentru cei care initial au avut testul Quantiferon negativ

Administrarea pe termen lung a inhibitorilor TNF alfa se poate asocia în cazul artritei reumatoide cu un risc ușor crescut de limfom sau cancer de piele. Din acest motiv este recomandabil ca pacienții care folosesc inhibitori TNF alfa să folosească măsuri de protecție pentru ultraviolete.

Alte efecte adverse descrise, dar cu o frecvență redusă de apariție, sunt bolile demielinizante, scleroza multiplă, nevrita optică, sindromul Guillain Barre. Aceste afecțiuni reprezintă o contraindicație pentru inhibitorii TNF alfa.

Insuficiența cardiacă clasa moderată, severă reprezintă o contraindicație pentru tratamentul cu inhibitori TNF alfa, pentru că tratamentul ar putea înrăutății suferința cardiacă.

Cum sunt protejat de reacțiile adverse posibile?

E nevoie să știți că tratamentul cu inhibitori TNF alfa este atent monitorizat de medicul prescriptor, la fiecare 6 luni și în orice moment în care apar modificări în starea clinică sau testele biologice efectuate tratamentul este ajustat.

Ce trebuie să fac dacă am cotactat o infecție sau o stare febrilă?

În prezența unei stări febrile sau a unei infecții pentru care se recomandă tratament antibiotic este important să contactați medicul curant, iar inhibitorul TNF alfa întrerupt pe durata infecției și reluat o dată ce infecția a fost tratată. Dacă sunteți în tratament cu inhibitori TNF alfa e nevoie să contactați medicul înainte de orice fel de vaccinare. Unele vaccinuri sunt sigure, însă cele cu virus viu trebuie evitate.

Dr Gabriela Udrea

Lasă un comentariu