Se incarca...

Managementul durerii Medicația în durerea cronică

20 aprilie 2021de Dr Gabriela Udrea2

Medicamentele folosite în tratamentul durerii cronice ameliorează durerea, somnul și alte simptome, dar rareori îndepărtează complet durerea. Un obiectiv realist este o reducere cu 30-50% a durerii, astfel că pentru controlul acesteia este nevoie de strategii suplimentare. Dacă medicația este principala componentă a tratamentului durerii cronice este important de știut că nu trebuie să fie singura.

Medicamente Efecte secundare, recomandări
Paracetamolul indicat în durerea ușoară- moderată. Este uneori asociat cu codeină sau tramadol sau ibuprofen pentru efecte mai bune. Pentru un tratament de lungă durată nu se va depăși doza de 2g/zi.

Se poate asocia cu medicația anticoagulantă.

Anti-inflamatoarele nesteroidiene indicate în durerea ușoară-moderată.

Exemple: ibuprofen, naproxen, ketoprofen, diclofenac, indometacin, aceclofenac, piroxicam, etoricoxib, celecoxib

Se vor administra în doza cea mai mică și perioada de timp cea mai scurtă pentru a evita eventualele efecte adverse gastrice, cardiovasculare, renale.
Antidepresivele tratează durerea și depresia indusă de durere, tulburarea de somn. Antidepresivele sunt utile în durerea neuropată, durerea de spate, migrenă, fibromialgie.

Exemple: amitriptilină, ciclobenzaprină, vilnacipran, duloxetine.

Discutați cu medicul posibilele efecte ale medicației. Ar putea să apară: somnolență, amețeală, uscăciune a gurii, greață, constipație, creștere în greutate sau încețoșarea vederii.

Efectele se pot instala în 2-4 săptămâni.

Doza administrată în tratamentul durerii cronice este de 1/5 din doza pentru tratamentul depresiei.

Anticonvulsivantele utilizate în tratamentul convulsiilor sunt foarte eficiente în tratamentul durerii neuropate.

Exemple: gabapentin, pregabalin, carbamazepină.

Discutați cu medicul potențialele reacții adverse: somnolență, amețeală, creștere în greutate, uscăciune a gurii.

Medicație locală (unguente sau plasturiÎ aplicață pe zona dureroasă cu efect de calmare a durerii sau de încălzire sau răcire a zonei dureroase. Poate determina ușoară iritație a pielii.

Folosiți un plasture pentru maxim 12 ore și păstrați o pauză de 12 ore până la aplicația următoare.

Opioidele sunt utile in durerea severă. Reduc durerea prin modificarea prelucrării acesteia la nivel cerebral.

Opioide cu durată scurtă de acțiune (3-6 ore): codeina, tramadolul, hidrocodona, meperidina, oxicodona

Opioide cu durată lungă de acțiune: tramadol cu eliberare prelungită, metadonă, oxicodonă cu acțiune susținută

Evitați aceste medicamente dacă luați: alprazolam (Xanax), zolpidem (Stilnox), antihistaminice (Benadryl) sau unele relaxante musculare (Baclofen)

La persoanele cu obezitate, apnee de somn, alcoolism, boală pulmonară pot determina reducerea respirației.

Recomandări generale:

În cadrul vizilei medicale comunicați medicului toate medicamentele și dozele pe care le luați inclusiv vitamine, suplimente alimentare, medicație homeopată, naturistă.

Înaintea începerii unui tratament nou, discutați cu medicul. Puneți întrebări despre durata tratamentului, așteptările în legătură cu ameliorările produse de medicație, posibilele reacții adverse și modul în care să reacționați în lipsa ameliorării, în cazul agravării sau al apariției reacțiilor adverse.

Respectați recomandările medicale. Nu schimbați din proprie inițiativă dozele și ritmul de administrare al medicației. Dacă considerați că dozele sunt prea mari, discutați acest lucru de la început.

Păstrați o evidență exacta a medicației utilizate și a efectului acesteia asupra durerii.

Evitați alcoolul pe durata administrării medicației pentru durere.

Medicația pentru tratamentul durerii cronice așa cum spuneam nu este suficientă pentru gestionarea ei cu atât mai mult cu cât creșterea dozelor este asociată cu creșterea efectelor secundare. Ce este de făcut atunci? Asocierea la tratamentul durerii a tehnicilor de auto-gestionare a durerii vă poate ajuta să gestionați mai bine viața cu durerea, dar pentru aceasta este nevoie de motivație.

Este normal să aveți suișuri și coborâșuri în motivație și uneori să vă simțiți complet nemotivat. Evident că persistența pe termen lung a unui grad redus de motivație este destul de neplăcută și poate sp facă dificilă practicarea tehnicilor de auto-gestionare a durerii. Luați-vă timp să vă gândiți dacă aveți nevoie de o schimbare care să ajute la motivarea dumneavoastră pentru a gestiona mai bine durerea.

Care sunt avantajele pe care le am dacă rămân în acestă stare?

Care sunt dezavantajele pe care le am dacă rămân în acestă stare?

Care sunt avantajele schimbării?

Care sunt dezavantajele schimbării?

Dacă a apărut măcar un strop de interes citiți cel puțin cartea mea Preia controlul asupra durerii și recâștigă bucuria de a trăi pe care o puteți cumpăra de pe site-ul

Dr Gabriela Udrea

comentarii

• Oana

25 aprilie 2021 at 22:50

Buna seara!Pentru spondilita anchilozanta gradul 2 ce ar fi bun sa iau?Mi s-a prescris Dicloreum.Uneori simt ca mi se atrofiaza tot.

Reply

• Dr Gabriela Udrea

4 mai 2021 at 15:57

Tratamentul spondilitei anchilozante consta in primul rand in kinetoterapie pentru mentinerea mobilitatii coloanei si a articulatiilor, gimastica respiratorie. Tratamentul antiinflamator nesteroidian este prima linie de tratament, iar in formele neresponsive la tratament ( exista criterii clare pentru lipsa de raspuns la tratament) se incearca terapia biologica.

Reply

Lasă un comentariu