Se incarca...

 

Psihoterapie Ce înseamnă să ai grijă de tine?

22 martie 2021de Dr Gabriela Udrea0

Ce înseamnă să ai grijă de tine?

ˮAi grijă de tine! ˮ Vă sună cunoscut? Aceste cuvinte m-au însoțit toată viața. Le-am auzit venind de la părinții mei, soțul meu, prieteni. La rândul meu le-am repetat copilului meu și celor apropiați în mod înconștient până într-o zi când am spus stop. Auzeam și adresam aceste cuvinte la încheierea unei discuții sau când mă despărțeam pentru un timp de cineva. Pentru mine mesajul din spatele acestor cuvinte era: ˮFii cu ochii în patru ! ˮ Atenție sau vigilență pentru că pericolul este pe aproape sau ceva neplăcut ar putea să se întâmple. Auzul acestor cuvinte asociate momentului despărțirii sau plecării la drum stârnea în mine revoltă și teamă în același timp. Mărturisesc că sunt puține persoanele cu care mi-am îngăduit să discut despre ce înseamnă să ai grijă de tine și mi-am făcut curaj astăzi să împărtășesc cu voi acest subiect.

Grija de sine este ceva ce ar trebui învățat încă din copilărie, ceva la care trebuie lucrat continuu dacă dorim să fim fericiți până la adânci bătrâneți. Neglijarea acestui aspect din cauza responsabilităților ce țin de familie, carieră sau din oricare alte motive poate fi o scuză doar atunci când nu vrei să admiți că totul are prioritate, mai puțin tu.

 

Grija de sine este ingredientul esențial pentru o viață sănătoasă și fericită și pentru unele persoane acest ingredient nu este totdeauna folosit in mod natural. Așa a fost și pentru mine multă vreme. Grija de sine necesită un efort conștient și constant de schimbare a stilului de viață cu dorința de ați îmbunătății sănătatea și de a te simți bine cu tine fizic și emotional. Este în fapt un ritual care are nevoie să fie descoperit, simțit și exersat constant, ideal, în fiecare zi. Începutul este totdeauna dificil, mai ales când îți dorești să creezi obiceiuri sănătoase.

 

Odihnă și somn suficient

Îmi vine în minte acum regula 8-8-8 pentru o viață echilibrată: 8 ore muncă, 8 ore pentru tine și 8 ore pentru somn. Cred că nu există medic care să nu sublinieze că nevoia umană de somn este de 8 ore pe zi și că este esențială pentru supraviețuire. Este acea perioadă a zilei în care ne recâștigăm energia pentru ziua care urmează. E nevoie de somn pentru repausul mental și fizic și dacă nu primim un somn de calitate putem avea probleme fizice și psihologice. Din nefericire neglijarea somnului în favoarea altor lucruri de făcut este extrem de răspândită atât în rândul adolescenților cât și al adulților. Lipsa somnului suficient pe o lungă perioadă de timp determină stres, anxietate și depresie și îngreunează și mai mult situația. Dacă ai una din aceste probleme sunt necesare eforturi serioase pentru un somn de calitate, așa că discută cu medicul tău despre acest lucru.

Foto: www.pexels.com

În afară de o igienă bună a somnului (strategii pentru un somn mai bun) e nevoie de o mai bună gestionare a timpului și de a face din somn o prioritate.

Eșți ceea ce mănânci!

Grija de sine este opusul mâncatului în fugă și în orice condiții, a mâncatului oricărui aliment doar pentru că trebuie să mânânci, a mâncatului pe furiș sau în toiul nopții. Atenția acordată alimentelor pe care le ingeri prin prisma aspectului, a aportului pe care il aduce organismului tau, a plăcerii pe care ti-o oferă prin stimularea tuturor simțurilor, a companiei și locației în care se realizează este un act de iubire față de propriul corp. Ca orice relație de iubire are nevoie de cunoaștere, tatonare, explorare, atenție și protecție.

Foto: www.pexels.com

Nu cred în regimurile magice de slăbit pentru că îmi este foarte greu să cred că se pot păstra o viață întreagă. Cred însă în motivația internă, în acceptarea plăcerii în viață și dorința de armonie și frumos, în imaginația și potențialul creativ al ființei umane. Toate acestea pot ajuta în alegerea dietei sănătoase, echilibrate, potrivite care să aducă substanțele nutritive și energia necesară pentru o viață și o greutate sănătoasă. Cred în ceea ce se cheamă în engleză ˮmindful eatingˮ – conștientizarea moment cu moment a gândurilor, emoțiilor, senzațiilor corporale și a mediului înconjurător în legătură cu alimentația.

Veți spune că este greu de realizat. Da. Așa este, dar pe măsură ce exersați și chiar vă dați voie să greșiți veți observa beneficiile fizice și mentale pe termen scurt și lung precum ameliorarea problemelor legate de imaginea corporală sau prevenția bolilor cronice asociate cu o alimentație nesănătoasă.

Exercițiul fizic un ritual zilnic

Exercițiul fizic a fost mult timp pentru mine, ca de altfel, din păcate, și pentru mulți pacienți cu suferințe musculoscheletale cronice cu care m-am întâlnit, o fata morgana, o iluzie trecătoare, un moft pentru care nu îți faci timp niciodata sau poate îți faci pentru că este în tendințe, este la modă să mergi la sală.

Abia atunci când am identificat tipul de exercițiu fizic, durata, ora potrivită pentru mine și am simțit beneficiile, am început să îmi doresc să includ exercițiul fizic in rutina mea zilnică și să mă bucur că am puțin timp pentru mine, pentru corpul meu.

Foto: www.pexels.com

Din fericire, există o mulțime de opțiuni la îndemână. Câteva exerciții fizice dimineața în pat sau în fața ferestrei deschise,10 minute de yoga sau câțiva pași de dans în ritmul melodiei care vă aduce amintiri frumoase este un bun început pentru a descoperi motivația de face din mișcare o rutina.

Descoperă care sunt nevoile, dorințele și activitățile care îți aduc bucurie

Această pandemie care ne-a impus distanțarea fizică ne-a adus mai mult timp pentru noi. Este timpul potrivit să descoperim ce nevoi și dorințe avem, să experimentăm activități noi, hobbiuri pe care le-am abandonat sau pe care nici măcar nu le-am descoperit. Nu știu cum este pentru voi, dar eu când fac un lucru cu pasiune uit de timp, de lume, de tot ce se întâmplă în jurul meu.

Bucuria vine atunci când descoperi lucruri noi. Este suficient doar să pui ca motor de căutare pe internet cuvântul hobby am descoperit peste 1000 de activități pe care aș vrea să le încerc măcar o data în viață sau despre care aș vrea să știu. Este o modalitate simplă de a descoperi ce îți place.

Foto: www.pexels.com

Avem nevoie ca în acele 8 ore pentru viața personală din cele 24 de ore să găsim măcar 30 de minute pentru activități care ne aduc bucurie, ne hrănesc sufletul.

Bucuria vine din lucruri simple: un ceai parfumat băut din cel mai bun serviciu de ceai din casă, un buchet de flori frumoase pe care ți-l comanzi acasă, o rețetă de mâncare sofisticată pe care o servești precum în restaurantele de lux, exersatul machiajului ochilor învățat de la un tutorial pe youtube și lista poate continua.

Controlează periodic starea de sănătate

 

Chiar dacă te simți bine din punct de vedere fizic, cred cu tărie că un control stomatologic, oftalmologic și medical anual ca și respectarea controalelor periodice pentru suferințele cronice de care suferi face parte din grija pe care o acorzi bunei funcționări a corpului tău. Neglijarea acestor aspect din diferite motive nu face altceva decât să te conducă într-o situație în care va fi mai dificil de controlat.

Timp petrecut cu ceilalți

Deși este perfect normal să petreci timp cu tine însuți ,și această pandemie ne-a oferit suficient timp pentru acest lucru, este absolut esențial să încerci să petreci timp cu prietenii și familia.

Foto: www.pexels.com

Oamenii sunt prin natura lor ființe sociale și au nevoie de interacțiune pentru că numai în relație cu ceilalți se cunosc, iar lipsa de comunicare atrage după sine emoții negative, sentimentul de singurătate. Foarte adesea chiar și cei care locuiesc cu familia sub același acoperiș pot avea dificultăți în a petrece timp de calitate cu cei dragi și acest lucru face o diferență semnificativă în sănătatea mentală și emoțională.

Este în regulă să cerem ajutorul și sfatul celorlalți, prieteni, familie pentru a depăși obstacolele din viață.

Terapia personală este o resursă valoroasă pentru persoanele care doresc să aibe grijă de ele pentru că asigură suportul emoțional pentru creștere și pentru a descoperi abilitatea de a face față provocărilor pe care le aduce fiecare zi.

Ajutorul profesional este totdeauna recomandat persoanelor care se confruntă cu stresul, anxietatea și depresia pentru a putea identifica răspunsul la multiplele blocaje care fac ca grija de sine să nu constituie o prioritate.

Terapia personală online este o modalitate convenabilă și ușoară de a face ceva pentru tine, în compania unei persoane autentice și empatice care te acceptă și nu te judecă.

Concluzie

Grija pentru propria persoană nu este ceva ce se învață și se întâmplă peste noapte, dar dacă realizezi ce presupune și dorești să încerci să faci ceva pentru tine poți trăi o viață mai împlinită și cu mai multă bucurie.

Dacă ai nevoie de suport psihologic nu ezita să mă contactezi prin email: contact@drgabrielaudrea.ro

Dr Gabriela Udrea

Lasă un comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *